Tilbake til Teknisk

XYZ 53 STS Twin

Hjem Privat: Forum Teknisk XYZ 53 STS Twin

Dette emnet inneholder 12 svar, har 5 deltakere og ble sist oppdatert av  Tom 5 år, 5 måneder siden.

Viser 13 innlegg - 1 til 13 (av totalt 13)
  • Forfatter

Tom
    Moderator

Da er motoren skrudd fra hverandre. Nesten som i gamle dager med mopeder.
    Venter på ny veivaksel som ble litt skjev etter at propellen delte seg mens motoren hadde fult turtall.

Med litt varme slapp lagrene veivakselen greit. Å «kløyve» motoren gikk også greit.
    Men når jeg dreier fremme veivlager samt ytterste lager ved propellfestet, aner jeg litt uregelmessigheter i disse to lagrene.
    Bør jeg bytte disse også. Er det mulig å få tak i de? Må vel antagelig presses ut og inn. For mye bryderie??

Vel jeg får tenke meg litt om mens jeg venter på veiven.

Attachments:

tom ...........

Roy
    Deltaker

Er vel lurt og skifte lagrene da, de koster ikke mye hos Røgeberg maskin eller Georg Bentzen på Hensmoen. Litt om lager-bytte: Når du skal ha de ut så varmer du huset litt utenpå men ikke så mye at lagrene blir særlig varme så detter de nesten ut av seg selv. Når du skal sette inn de nye så legger du lagrene i fryseren en 1/2 times tid og så varmer du blokka litt med propan igjen så detter lagrene nesten inn av seg selv.

Roy…………….

Trondhjem
    Deltaker

Lager som lugger må skiftes.
    Måten det gjøres på har Roy beskrevet.

OAF
    Flyr noe

Tom
    Moderator

Da er begge lagrene ute. Varmet godset rundt på utsiden godt, men måtte banke litt før de slapp og ville ut. Når man varmer på denne måten med lagrene i vil jo varmen også forplante seg til lagrene. Håper det går enda lettere når de skal inn. Lagrene i fryseren først. Når godset så varmes opp blir jo ikke lagrene varme og dermed håper jeg det blir lett å få dem inn. Det ene lageret kjøpte jeg hos røgeberg. Det andre måtte bestilles hos Georg Bentzen. Veiven er på vei så da er det bare å vente.

tom ...........

Roy
    Deltaker

Hei. Da har du sikkert varmet litt for lenge, det skal bare litt til med propan, noen få runder og så knerte litt på lagrene før de rekker og bli varme så går det som regel lett av. Men noe kan de jo sitte men det er måten jeg alltid har gjort det på.

Roy………………..

Bjørn Erik
    Deltaker

Fryseboks-varianten virket ikke for meg. Jeg benyttet skrustikka og passende størrelse pipe mot lageret i bakkant, og mot frontlageret med en trekloss som skrustikke-bakke for beskyttelse. Så var det å forsiktig presse lageret på plass. Skrustikken med pipe sikret at lageret kom vinkelrett innover i veivhuset, og sakte men sikkert riktig på plass.

For å benytte temperatur-knepet går det an den motsatte vegen, med is-spray for maskindeler. Fås på biltema. Sprøyt direkte på lageret, og det krymper. Gjerne i kombinasjon med å varme med varmepistol. (Vi har fått induksjonskomfyr så kokeplaten duger ikke…)

Bjørn Erik

Bjørn Erik
    Modellflyvere ser opp og frem!

Tom
    Moderator

Da er lager nummer 2 på plass.
    Venter nå på veiven som er under veis til Norge.

Denne gangen lå lageret i fryseren i 1time. Veivhuset ble varmet forsiktig bare et par runder med propan.
    Varmet veivhuset utvendig slik at lageret som nå er kaldt ikke skulle bli oppvarmet før jeg får sjanse til å klemme det på plass.

Det datt ikke akkurat på plass dette heller. Måtte faktisk bruke en passende «pipe» og skrustikke.

tom ...........

mortorp
    Nøkkelmester

Jeg pleier å legge veivhuset i steikeovnen på 100-150 grader og lageret i fryseren.
    Da pleier lagret bare å gå rett inn uten motstand.

Morten

Tom
    Moderator

Veiven kom i går, motoren ble satt sammen sent i går kveld. Ingen skjevheter å spore nå 🙂
    Så gjelder det bare å få tid til å montere den og ikke minst ta med BigSticken på Rasarud igjen 🙂

Attachments:

tom ...........

Trondhjem
    Deltaker

Godt å høre
    Tar med den på torsdagen da?

OAF
    Flyr noe

Tom
    Moderator

The Bird is ready to fly, I hope. Så da venter vi bare på finværet

tom ...........

Trondhjem
    Deltaker

Så bra da
    Håpe på godt vær til søndagen da

OAF
    Flyr noe

Tom
    Moderator

Da har BigSticken vært i lufta igjen. Fikk flere turer sist lørdag. Motoren går akkurat som før, helt konge.
    Men det er ikke det samme «draget» med 3-blade 20×10. Det er ingen tvil om at det er mer kraft med 2-blade 22×8 som jeg tidligere har brukt. Dette merket jeg spesielt under take Off, og om jeg går en høy loop. Derfor er nytt understell bestilt. 6,5 cm høyere enn det jeg har i dag. Da skulle det gå greit med den gamle gode 22×8’ern.

Men det viktigste er at motoren går igjen. Lærdommen får være at om man er nedi med propellen så må den byttes!
    Det var jo det som forårsaket skjev veiv. Etter å ha vært nedi, startet opp igjen, full gass og takeoff. Etter 10-15 meter på full gass røyk propellen i to. Motoren bråstoppet med et smell. Den ene 5mm umbrakoskruen til motorfestet røyk tvers av. Her er det krefter ingen tvil om det.

• Dette svaret ble endret 5 år, 5 måneder siden av  Tom.

tom ...........

Viser 13 innlegg - 1 til 13 (av totalt 13)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.